Setmana Santa 2015 - Valle del Tena

6 d’abr. 2015

Aquesta Setmana Santa ens hem escapat 3 dies al Valle del Tena. El primer dia hem estat a la zona del Portalet i hem fet el Vértice de Anayet y Pico Arroyetas, el segon dia, des de Panticosa hem pujat al Garmo Negro, i el tercer dia, també des de Panticosa hem pujat al Pico Bacias.
Som el Joan i nosaltres dos.

Vértice de Anayet y Pico Arroyetas
Desnivell: 1.200m
Avui dijous hem sortit des de l'aparcament Anayet de Formigal a 1700m amb els esquís als peus, per seguir el recorregut del GR11 en direcció als Ibones de Anayet.

Des d'aquí tenim la impressionant vista del Midi d'Ossau i de l'escarpat  Pico de Anayet.
Pico de Anayet

Midi d'Ossau

Continuem cap a la pala final del Vértice de Anayet, orientada a NE, per enfilar-nos fins al coll SE, i des d'aquí pugem amb crampons fins a dalt del cim (2.559m).

Dalt del Vértice de Anayet

Tornem a baixar fins als Ibones de Anayet per anar en direcció al coll O de Las Arroyetas.

Las Arroyetas i el coll a la dreta.
Des del coll Oest de Las Arroyetas acabem de pujar per la pala orientada a SO, amb la neu ja més transformada, que tot i el pendent que té, ens permet pujar amb seguretat amb esquis fins a dalt del cim.

Pala SO de Las Arroyetas des del coll a 2.415m.
Miquel dalt de Las Arroyetas (2.573m) amb el Pico i Vértice de Anayet al fons.

La baixada de la pala fins al coll acaba sent la millor part de l'esquiada, ja que la neu està primavera de la bona. Ja des del coll  baixem per retrobar el GR11 i fins a l'aparcament.
Track GPS

Pico de Garmo Negro (3.068m):
Desnviell: 1400m, S3.
Des dels Baños de Panticosa, avui pugem al Pic del Garmo Negro. Sortim a 2/4 de 8 del matí amb els esquís a l'esquena fins arribar a la Mallata Baja de las Argualas on ens podem ja calçar els esquís, encara amb la neu dura.
A la Mallata baja

Pugem fins a la Mallata Alta de las Argualas on la neu ja comença a estar tranformada i ens permet pujar amb confiança per la pala tiessa que ens porta fins a un flanqueig a la dreta que ens porta a sota d'una nova pala tiessa que ens pujarà fins al collet que dóna accés a la cubeta formada pel Garmo Negro, Pico de Algas i Pico de las Argualas.
Aquí carreguem els esquís a l'esquena i pugem amb grampons i piolet per la pala encara més tiessa fins al cim del Garmo Negro. L'Eli deixa els esquís a mitja pala.
Miquel pujant la pala final

Joan arribant a dalt

Des de dalt el cim veiem els Picos del Infierno, el Vignemale, el Mont Perdut....
Els Infiernos

El Joan i jo baixem la pala sud del Garmo Negro que ens deixa un bon regust de boca, i des del coll baixem fins a la Mallata Alta amb una bona neu primavera.
Flanqueig per sobre la canal de la Mallata alta.

Des d'aquí, enlloc de baixar pel camí de pujada, ens decantem a la dreta per baixar per un tubet impressionant  (barranco de las Argualas)  fins a la Mallata Baja.
Entrada al tubet del Barranco de las Argualas

A partir d'aquí ens decantem per la dreta del barranc per seguir pel bosc, encara amb esquís, fins arribar a un pont de pedra que ens permet creuar el riu i recuperar el camí que hem seguit al matí, ara ja amb els esquís a l'esquena fins als Baños de Panticosa.
Itinerari. Amb blau la baixada.

Pico Bacias (2.760m):
Avui ja és el tercer i últim dia, i decidim quedar-nos a aquesta zona i pujar al Pico Bacias.
A la pujada ens equivoquem i acabem fent una mica de volta. A més la neu està molt dura,  i el Joan i l'Eli fan tota la pujada amb els esquís a l'esquena.

Remuntant el collado de Brazato per arribar als Ibones altos de Brazato

La pala final la fem amb grampons i piolet.
Dalt del cim amb el Vignemale al fons

A la baixada sí que seguim bé el bon camí, i com que la neu ja comença a estar transformada ens permet disfrutar una mica. Al final s'arriba al bosc que és "salvese quien pueda".